משפחת שנקר משתתפת בצער המשפחות השכולות ומאחלת החלמה מהירה למשפחות הפצועים, ומייחלת לחזרת החטופים והשבויים לביתם.

ללמוד ציור, רישום או איור?

איור, רישום וציור, כולם צורות של יצירה או המחשה ויזואלית ולעיתים קל לבלבל ביניהם. מה בעצם ההבדל ומה כדאי לכם ללמוד?

אם אתם חשים משיכה לאמנות חזותית, אסתטיקה עיצוב או אופנה, ומוצאים את עצמכם מדי פעם משרבטים עצמים או דמויות להנאתכם, אולי כבר חשבתם לעצמכם שהגיע הזמן לעשות עם זה משהו.

ייתכן שכבר בדקתם את האפשרויות וגיליתם שישנם אינספור חוגים, סדנאות וקורסים, לציור, רישום ואיור, כן או לא באמצעות מחשב. אבל מה ההבדלים בעצם? ואיזה קורס הכי יתאים לכם? 

דומים, אבל לא אותו הדבר

ציורים, איורים, רישומים ותרשימים - כולם מורכבים מצורות, קווים או כתמי צבע שמישהו יצר על-גבי משטח. יש להם הרבה מאפיינים דומים ותכונות משותפות, ולעיתים נדמה שאלה פשוט שמות שונים לאותו הדבר. אבל הם לא.
 
כשיורדים לפרטים רואים שיש הבדלים יסודיים בטכניקה, במדיה (החומר או כלי העבודה בו משתמשים) ובמטרות של כל אחד מהם. 

למעשה, גם כשסתם מתבוננים בהם כשהם מונחים זה לצד זה, בדרך-כלל די קל לראות שהם שונים - אבל מה שברור לנו אינטואיטיבית עשוי להיות קצת קשה לתיאור במילים.

מימין לשמאל: איור, רישום וציור
מימין לשמאל: איור, רישום וציור

אז מה בעצם ההבדל?

ציור (Drawing) הוא שם כללי ליצירה בטכניקות בהן מורחים צבע על-גבי משטח, כגון נייר, בד קנבס או קיר. הציור יתבסס בדרך-כלל על מדיה "רטובה" כמו צבע שמן, אקריליק, צבעי מים, פסטל, ועוד. גם כשהציור משתמש באמצעים יבשים כמו גיר או עפרונות צבעוניים, לרוב הוא ייעזר בצבעים/גוונים כדי להמחיש אור וצל, עומק ונפח.

קורסי ציור בשנקר:
קורס ציור מתחילים
קורס ציור למתחילים אונליין

רישום (sketching) היא שיטת ציור שמתבססת על קווים, לרוב באמצעות מדיה יבשה (כגון עפרון, עט או פחם). הרישום הוא לעיתים קרובות מונוכרומטי (בשני צבעים, כגון שחור ולבן) וצפיפות הקווים על פני המשטח מחליפה את השימוש בצבע ובגוון כדי להמחיש אור וצל ליצור תחושת נפח ועומק. 

לימודי רישום בשנקר:
קורס יסודות הרישום (אונליין)

איור (Illustration). בניגוד לציור ורישום שהן צורות של אמנות חזותית, האיור - כמו העיצוב הגרפי - שייך לעולם התקשורת החזותית. האיור נועד להעביר מסר או לספר סיפור ולעיתים קרובות הוא יתלווה לתוכן טקסטואלי. קריקטורות וקומיקס הם סוגים של איור. 

יסודות האיור
יסודות האיור אונליין

כשהאיור והציור מתערבבים

במציאות האבחנות לפעמים פחות חדות מאשר בתיאוריה. ישנה חפיפה בין התחומים השונים וישנן כמובן גם השפעות הדדיות. בהקשרים שונים, עושים לעיתים שימוש מבלבל במונחים. למשל, גם תרשימים ודיאגרמות שנוצרים בטכניקות של שרטוט מכונים לפעמים "איורים", בעיקר באנגלית. 

איורי אופנה, המשמשים מעצבים כדי להציג קונספטים ורעיונות לפריטי לבוש, מרבים להשתמש בטכניקות מעולמות הרישום והציור ולעיתים יש להם ערך אמנותי בפני עצמם. לכן, ביותר ויותר מקרים, מכנים את הפרקטיקה הזו "ציור אופנה". גם איורים לספרים עומדים לעיתים בפני עצמם כציורים או רישומים אמנותיים. זה נכון במיוחד לאיור ספרי ילדים

איור אופנה, בוגרי קורס איור אופנה לבני נוער עם ארז עמירן
עבודות של בוגרי קורס איור אופנה עם ארז עמירן

 

הטכנולוגיה מוסיפה רבדים נוספים של קונספציה וטכניקה, ולפעמים חוצה את הקווים שבין האומנות והאמנות. 

זה נכון לטכנולוגיות לואו-טק כמו מברשת האוויר (Air Brush) שנולדה ככלי עבור צבעים ובמשך הזמן פלשה לעולמות העיצוב והציור. וזה בוודאי נכון לתוכנות ואפליקציות, שמספקות מכלים לעיצוב ושרטוט ממוחשב, דרך עיצוב משחקי מחשב והדמיית תלת-מימד לסוגיה, ועד לכלי ציור, איור ועיבוד תמונה כמו אלו שנלמדים אצלנו בקורס פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין.

עבודת אילוסטרייטור של יולי חודורוב, בקורס פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין
עבודת אילוסטרייטור של יולי חודורוב, בקורס פוטושופ, אילוסטרייטור ואינדיזיין

 

בלימודי ציור נוהגים להורות טכניקות של ציור ורישום כאחד. זה הגיוני, בין השאר, כי ציירים לעיתים קרובות משלבים רישום וציור בעבודות שלהם. בעולם האמנות הרב-תחומית אפשר לפעמים לראות שילוב של כל הנ"ל, עם אמצעים וטכניקות של צילום, פיסול, הדפס, עיבוד מדיה (תמונה, וידאו וסאונד), מחול ועוד כהנה וכהנה.

איזה קורס יתאים לכם?

אנחנו מקווים שחידוד ההבדלים עשה לכם קצת סדר ויעזור לכם לבחור. אנחנו יודעים מהניסיון שלפעמים מה שנכון הוא לשלב - חלק מהמועמדים לקורסי המחלקה ללימודי חוץ בשנקר נרשמים בסופו של דבר ליותר מקורס אחד וכל אחד מהם יוצר את השילוב הייחודי שלו בין הדברים השונים שלמד.

אתם מוזמנים, כמובן, גם ליצור איתנו קשר כדי להתייעץ. 
 

פורסם ע"י שוקי בתאריך 2/6/2022

יסודות האיור עם עמוס אלנבוגן (אונליין)

עיצוב

קורס האיור הנחשב של שנקר, בהנחיית עמוס אלנבוגן, עכשיו בגירסת אונליין שתאפשר לכם ללמוד מהסלון או במרפסת

12 מפגשי אונליין (זום) בני שעתיים מלאות כל אחד.