ערד-קו-מרחב: אדריכלות פוגשת אנשים

מיכל תאומי סלע, בוגרת מחזור 2019 של התכנית לאוצרות עיצוב בשנקר, מציגה תערוכה שאצרה במרכז לאמנות עכשווית בערד והוגשה כפרויקט הגמר שלה בתכנית.

בשלוש עשרה השנים האחרונות אני אדריכלית. בפרויקט הגמר שלי בתכנית לאוצרות עיצוב, אצרתי תערוכה אודות אדריכלות ואנשים בעיר ערד. התערוכה נפתחה במרכז לאמנות עכשווית בערד ב-3.1.2020, ותוצג עד 19.3.2020. החיבור למרכז לאמנות עכשווית בערד החל במסגרת שיתוף פעולה בתכנית, ותהליך אוצרות התערוכה לווה בתמיכתן של גלית גאון ותום כהן שעזרו, דחפו ועודדו לאורך כל הדרך.

בערד יש איכויות אדריכליות ייחודיות, הבאות לידי ביטוי במהלך שוטטות בעיר. קבוצת המתכננים שאחראית להקמת העיר ישבה במקום, למדה, חייתה וחלמה אותו. תהליך חשיבה מבפנים על תכנון העיר התייחס לרוח המקום, עוד בטרם הונחה אבן אחת.

אותה חווית תכנון, שהובילו אריה לובה אליאב ואדריכל אלכס שר, הניחה את היסודות לעיר אותה אנו חווים כיום. בשנות השישים, תכנון ערים חדשות הושפע מערכים לאומיים כמו מיזוג גלויות והפרחת השממה, אשר הוגדרו על־ידי מוסדות השלטון ומיוצגים בערד במחשבה המחודשת על צפיפות ועל חוויה עירונית; וכן מתקדימים בינלאומיים רבים, שהביאו גישות חדשניות לתכנון עירוני ליניארי.

המרכז המסחרי, יעקב סער 1980. מתוך אוסף התצלומים הלאומי
המרכז המסחרי / יעקב סער, 1980. מתוך אוסף התצלומים הלאומי.

 

עיר באמצע המדבר. רחובות, כבישים, בתים ואנשים. עיר מיוחדת. מה הופך מקבץ של בניינים וכבישים למשהו אחר? 

עיר איננה עיר ללא האנשים הגרים בה. האנשים קובעים את מהות השימוש בה, מלווים את קצב החיים, נעים בחללים שתוכננו עבורם. המרכז העירוני של ערד חי ופועם, מערכת התנועה פעילה גם בצהרי היום, ומאפשרת מפגש נוח בין התושבים. לעומת המרכז, שכונת יעלים, בתי הפאטיו, החלה כשכונה החדשנית והמתוכננת ביותר. שינויים באוכלוסייה הובילו לשינויים בשימושים ובנראות של השכונה, ועדיין, למרות כל אלה, ניתן לזהות את רכיבי התכנון המקוריים, החלומות והשאיפות העירוניות והחברתיות שליוו את הקמתה.

כלל מרכיבי הבנייה של ערד יוצרים חוויה עירונית אחרת. זיהוי נכון של החיבור בין האדריכלות והאנשים מעניק רובד נוסף לערד ומהווה דוגמא לעירוניות מותאמת למקום. החוויה העירונית בערד משקפת את קצב החיים של ערד המשתנה תדיר בעקבות תושביה. יחד, הם יוצרים מקום ייחודי, חד פעמי, עירוני אנושי ומרתק.

התערוכה מורכבת משני מהלכים. הראשון עוסק בעקרונות התכנון האדריכלי הליניארי של ערד, שיוצגו על גבי מפת ענק של העיר בשחור לבן, שתפרש לרגלי המבקרים מהכניסה לגלריה. מתוכה יצמחו ויעלו עקרונות התכנון ההיסטורי. הרובד השני בתערוכה בוחן את מערכת היחסים בין האדריכלות והאנשים שחיים בה, דרך עבודות אמנות צבעוניות ומלאות חיים שיעטפו את המהלך האדריכלי.

ההליכה בתערוכה מאפשרת שיטוט חווייתי בין תפיסת התכנון הליניארי והמציאות המתקיימת בחיי העיר, ותציע מבט רב שכבתי, מבעד לעיניהם של יוצרים מקומיים המאתגרים את המרחב המוכר ויוצרים המביטים בעיר מבחוץ שמפרקים ומרכיבים מחדש את המרקם העירוני.

חלק נוסף של התערוכה יוצג מחוץ לגלריה, בעיר עצמה. לאורך רחוב חן, יומחשו מוקדי עניין אדריכליים ועקרונות תכנון לכדי מסלול סיור עירוני משולט, בשילוב תכנית חינוך עשירה ופעילויות רבות לקהל הרחב.

למרות שלא נולדתי בערד, גיליתי בה עיר מיוחדת ומעניינת, עם חשיבה אדריכלית פורצת דרך לזמנה ואיכויות שנשארות עד היום ועם מגוון אנושי טוב ופעיל. המהלך הזה מסוגל לחזק את תחושת השייכות של תושבי ערד לעיר ולקדם את הפעילות החברתית בעיר.

שיח גלריה בתערוכה יתקיים ביום שבת 1.2.20 בשעה 12:00, בהשתתפות האמנים חיימי םניכל ותמר רודד.

אוצרת: מיכל תאומי סלע | ייעוץ מוזיאלי: גלית גאון | ייעוץ אקדמי: ד״ר הדס שדר | עיצוב התערוכה: קובי פרנקו | מנהל המרכז לאמנות עכשווית: אורן עמית

משתתפים בתערוכה: דורון אורגיל, אולג ברמן, גלעד בר שלו, ציבי גבע, רוזי זילברשטיין, מרים לוין, סשה פליט, חיימי פניכל, רבקה קובלסקי, יולה קוריטני, מרב קמל, תמר רודד שבתאי, ענת רסקין, יהושע שמש.

פורסם ע"י עודד בתאריך 24/2/2020

יסודות האיור ב-™Zoom (קורס אונליין)

עיצוב

קורס האיור הנחשב של שנקר, בהנחיית עמוס אלנבוגן, עכשיו בגירסה מקוונת שמאפשרת לכם ללמוד מהסלון או במרפסת

12 מפגשים בני שעתיים מלאות כל אחד. המפגשים ייערכו באמצעות ™Zoom.